Jöhet a 700 fok!
2010.06.01. 13:11
A ThyssenKrupp VDM mérnökei az E.ON és a Hitachi Power vállalatokkal együttműködve kifejlesztettek egy ötvözetet, amely az új generációs széntüzelésű erőművek alapja lehet.
Az erőművek összhatásfokát növelni lehet a gőz hőmérsékletének növelésével. A friss gőz hőmérséklete egy korszerű erőműben jelenleg 600 Celsius fok, nyomása 250 bar körül mozog. Az új anyaggal a mérnökök megcélozzák a 700 fokot és a 350 bar nyomást, amellyel jobb hatásfokot, ezzel alacsonyabb szén-dioxid kibocsátást lehet elérni.
A ThyssenKrupp VDM kutatói egy már létező nikkel alapú acél ötvözetet vettek alapul. A fejlesztőmunka eredménye a 617 B ötvözet, amely nagy szilárdságot, jó alakíthatóságot és jó hegeszthetőséget is kínál. A jövő erőműveiben csövek, csatlakozók és szelepek készülhetnek az új anyagból, de gyárható lesz lemez formában is.
A 617 B ötvözet különleges tulajdonságait három tényezőnek köszönheti. Először, vákuumban olvasztják, meggátolva, hogy a levegőből nemkívánatos vegyületeket vegyen fel. Másodszor egy minimális mértékű bórt is tartalmaz, amelynek mennyiségét precízen adagolják és ellenőrzik. Végül az ötvözet molibdén- és széntartalmát úgy optimalizálták, hogy javítsák hegeszthetőségét, mialatt sikerült megőrizni eredeti szilárdságát.
A tökéletesített 617 B ötvözet előfutárát már kb. öt éve tesztelik laboratóriumokban és erőművekben. Az eredmények és a tapasztalatok döntő szerepet játszottak az új anyag fejlesztésében. 2012-től a high-tech ötvözetet erőművekben is bevetik a laborvizsgálatokkal párhuzamosan.
„A laboratóriumi tesztek mellett szükséges, hogy legyártsuk a tényleges egységeket és teszteljük a jelenlegi erőművekben.” - mondta az E.ON Energie vállalattól Helmut Tschaffen. „Ebbe beletartozik annak a demonstrálása, hogy az anyag képes kibírni az üzemelés során fellépő feszültségeket indításkor, leálláskor, terhelésváltáskor is.” - tette hozzá.
„Biztosak vagyunk benne, hogy a 617 B ötvözet jó tulajdonságait igazolják a tesztek és hamarosan elkezdhetjük az anyag marketingjét.” - mondta Dr Jutta Klöwer, a ThyssenKrupp VDM kutatás fejlesztésért felelős igazgatója. „Ez egy lépéssel közelebb visz célunk eléréséhez, hogy jobb hatásfokú, alacsony szén-dioxid kibocsátású erőműveket építsünk.”
Mérnökbázis - ahol a mérnökök találkoznak
Szerző: mernokbazis.hu
Szólj hozzá!
Címkék: tech tudomány zöld technika gép technológia energia energetika anyagtudomány
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.