Jöhet a 3 ütemű motor?
2012.02.03. 15:08
A szakavatottak a cím láttán már valószínűleg el is kezdték csóválni a fejüket. Az angol Ricardo cég mérnökei egy olyan hibridmegoldással álltak elő, mely az eddigi konstrukciókkal ellentétben nem az elektromos és a mechanikus hajtást ötvözi.
A motor, a Volkswagen által már bemutatott úgynevezett ''downsizing'' elvet követi. Ez azt jelenti, hogy a motor hengerűrtartalmát csökkentik, így a kisebb motorban csökken a súrlódás, mely így takarékosabb lesz.
Ilyen motoroknál sokszor vagy mechanikus, vagy turbófeltöltést, esetleg a kettőt együtt szokták alkalmazni, így a teljesítmény a kis hengerűrtartalom ellenére sem csökken.
A 2/4SIGHT két és négyüteműként is tud működni
A downsizing-gal eddig az volt a gond, hogy az általánosan elterjedt 4 ütemű motorokat alkalmazva, kis sebességnél, de nagy terheltség mellett - például hegymenetben való gyorsításkor - a motor néha lefulladt, ha a sofőr nem kapcsolt vissza egy sebességfokozatot. Magas fordulatszám tartományokban a 4 ütemű motor hatásfokának előnye vitathatatlan 2 ütemű testvéreivel szemben, ám alacsonyabb fordulatszámon utóbbi a jobb.
Az angol mérnökök egy olyan szelepvezérlést agyaltak ki, mely képes mind két, mind négyütemű módban üzemeltetni a motort. Egy automatika dönti el, hogy éppen melyik üzem a kedvezőbb, így alacsony fordulatszámon, nagy terhelés mellett is gond nélkül működik az erőforrás.
A hagyományos kétütemű motor
Érdemes megfigyelni a dugattyú tetejének kialakítását, mely olyan gázáramlást kelt a hengeren belül, hogy a friss levegő és az elhasznált lehetőleg ne keveredjenek egymással. A szívás és a kipufogás egybeesik, így a motort az egyszerű kialakítása miatt olcsóbb legyártani. A kétüteműek alacsony fordulatszámon arányaiban kétszer erősebbek a négyütemű gépeknél, mivel minden főtengely-fordulatonként, az összes hengerben van gyújtás. A képen látható hagyományos kétüteműek nagy baja, hogy a kenőanyagot az üzemanyaghoz kell keverni, ezért viszonylag környezetszennyező. Kis (mopedek, fűnyírók, láncfűrészek) és nagyméretű motorokon (nagy hajómotorokon) alkalmazzák ezt a megoldást.
A 2/4SIGHT névre keresztelt motor gyakorlatilag a négyüteműek szelepkialakítását követi, kétütemű üzemmódban a szivóoldali és a kipufogó szelepet is egyidejűleg hagyja nyitva, így a friss levegő beáramlása és a kipufogás egyszerre történhet. Azt, hogy a kipufogógáz ne a szívóoldalon távozzon, valószínűleg a szívóoldali levegő nagyobb nyomásával oldják meg. Az is elképzelhető, hogy a kipufogószelep valamivel előbb nyit, így a gáznak már van valamekkora kezdeti sebessége, mely a szívást is segíti (ez négyütemű motorokon is bevett megoldás). Hogy a beáramló friss levegő ne távozzon rögtön a kipufogógázzal együtt, olyan hengerfej-geometriát alakítottak ki a mérnökök, mely elvezeti azt a kipufogószelep környékéről.
A Ricardo szakemberei elektro-hidraulikus szelepvezérlést alkalmaztak, melyet a befecskendezéssel együtt egy szoftver vezérel. A 2/4SIGHT alapkoncepciója nem új, hiszen már a �80-as évek végén is foglalkozott a cég ezzel a megoldással. Akkor a Toyotával közös projektjük sok technikai kihívás elé állította a céget, melyek megoldásához, akkor még nem volt meg a technológiai háttér. Ma már viszont lehetséges olyan motorvezérlést készíteni, mely képes felismerni a jármű éppen aktuális nyomatékigényét, így megfelelő időben vált a motor négy ütemről két ütemre.
A prototípus egy 2.1 literes V6-os erőforrás. Teljesítményéről a cég azt nyilatkozta, hogy egy 3-4 literes erőforráséval vetekszik. Európai szabvány szerint a prototípus 27%-os üzemanyag megtakarítást tett lehetővé, miközben az emisszió is hasonló mértékben csökkent.
A következő lépésben már egy működő autóba szeretné a cég beültetni az erőforrást, mely, mint láthatjuk, egyáltalán nem háromütemű motor, hanem két hagyományos motorépítési mód házassága.
Mérnökbázis
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.