Fagyálló szélturbinák

2012.01.26. 16:32

92623-cikk-3010

Egyre több szélkereket telepítenek szélsőséges éghajlatú területre. Hogy a berendezések a jéghidegben is megbízhatóan működjenek, a gyártóknak mindent be kell vetniük.

Észak-Amerikában és a Távol-Keleten még több ezer kiváló szélturbina állomáshely található. „A szélenergia kiaknázásának feltételei nagyon jók, ráadásul még emberek sincsenek a környéken, akiket az óriások látvány zavarhatna” - mondta Hans-Günter Heil, aki a Német Gép- és Berendezésgyártók Egyesületénél a „Cold Climate Version” - szabad fordításban „Hideg Éghajlatú Változat” - elnevezésű munkacsoportot vezeti. Problémát csupán az extrém időjárási feltételek jelentenek. „A gond a hideg” – magyarázta Heil. A mínusz 40 Celsius fokos hőmérséklet, az orkán erősségű szél, a nagy turbulencia és a csapadék roppant követelményeket támaszt a gépekkel szemben.

Múlt év október végén a szélturbina gyártó Repower tizenkét, egyenként 2 megawattos berendezést adott el Alaszkába. A keresztségben az Eva Creek nevet kapó szélenergia farm zsíros bevételt ígér: az átlagos szélsebesség eléri a 8 m/s-ot. Összehasonlításképpen egy jó belföldi helyszín Közép-Európában csak 5-6 m/s-os szélsebességgel rendelkezik. 2012 végére kell állniuk az MM92 típusjelű, „fagyálló” kivitelben gyártott gépeknek. Ennél a változatnál még az acélcső toronyra is külön figyelmet kell fordítani. Az ötvözetet a hőmérsékletnek megfelelően választják, mint ahogy a Repower fejlesztőmérnöke Hannes Friedrich magyarázta: „Az acél az összetételének függvényében alacsony hőmérsékleten rideggé válik és szélsőséges esetben el is törhet”.

Fentebb a gépházban, elsősorban a csapágyakat és a hajtóművet kenő olajoknak és zsíroknak kell tudniuk dacolni a hideggel. Üzemben természetesen elérik a kb. 60 Celsius fokos hőmérsékletet, amikor vékonyan folyók és ideálisan kenik az egymáson elmozduló alkatrészeket. Hidegben azonban romlik a kenési tulajdonságuk és megnő a kopás. „A legrosszabb, amikor a berendezés lekapcsolódik a hálózatról és a külső hőmérsékletre hűlik” – mondta Friedrich. Ha az üzemeltető pl. a javítás után egyszerűen csak be akarja kapcsolni turbinát, komoly problémákba ütközhet.

„Ez olyan, mint a hidegindítás az autónál. Ott is egy ideig elő kell izzítani” – magyarázta Friedrich. Ez a szélturbináknál sem jelent mást, mint a fűtés bekapcsolását. A hajtóműházban egyfajta merülőforraló gondoskodik arról, hogy az olaj hőmérséklete elérje a kívánt értéket. „Legalább 10 fokosnak kell lennie” – így Friedrich. A kapcsolószekrényekbe pedig fűtőventillátorok fújnak meleg levegőt. Az érzékeny elektronikus komponenseknek minimum 5 Celsius fok szükséges, hogy a berendezést el lehessen indítani.

 
 

Mérnök állások itt: több száz mérnök állás és műszaki pozíció>>>

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokbazis.blog.hu/api/trackback/id/tr363524577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása