Idegrendszerrel ellátott gépek
2009.01.23. 00:02
A német Fraunhofer Institut munkatársai és ipari partnerei azt vizsgálják, hogy az idegrendszert alapul véve, hogyan lehetne egy olyan elektromos hálózatot létrehozni, mely képes akár egy repülőt, vagy egy szélkereket a környezeti hatásokkal szemben felvértezni.
A ''Structural Health Monitoring'' (SHM) névre keresztelt fejlesztéstől az intézet munkatársai azt várják, hogy a gépek biztonságát növeli, és emellett rövidebbé és olcsóbbá teszi karbantartásukat.
Az Offshore szélerőmű lehet az új technológia egyik legfontosabb alkalmazási területe. (Kép:finfacts.com)
Az SHM technológiával ellátott masinák érzékelőikkel és adatfeldolgozó rendszerükkel képesek lesznek idejében érzékelni többek között az anyag repedését, a rozsdásodást, a gép olyan részein is, amelyeket egy hagyományos karbantartás alkalmával csak nehezen lehetne megvizsgálni. A technológia abban különbözik más ellenőrző eljárásoktól, hogy itt, a gép állapotáról informáló berendezést, szilárdan beleépítik annak szerkezetébe.
A Fraunhofer Institut kerámia alapú piezoelektromos szálakat vizsgált, melyek például repülőgépbe építve folyamatosan vizsgálják és érzékelik a szerkezet állapotát. A piezoelektromos anyagokról köztudott, hogy mechanikus hatásokra elektromos impulzusokat kelt és fordítva, azaz elektromos jelekre a piezokristályok változtatják méreteiket. A folyamat oda-vissza lejátszódása az SHM technológiánál azért kap kiemelt szerepet, mert a piezoszálak így nemcsak érzékelni tudják a gép rezonanciáját, hanem képesek azokat maguk is előidézni. Tehát néhány ilyen szál az ultrahang tartományában folyamatosan vizsgálhatja a gép állapotát. Az Intézet munkatársai szerint néhány piezoszál elegendő ahhoz, hogy centiméteres pontossággal lokalizálható legyen egy pár milliméternyi repedés, vagy más meghibásodás.
A ''Structural Health Monitoring'' alkalmazása mellett sok érv szól. Használatával hatékonyabban lehetne felhasználni a rendelkezésre álló nyersanyagokat, az alkatrészeket nem kellene szükségtelenül javítani, de biztonság szempontjából is sokat hozhat a konyhára, mert a nem várt hibákat segítene időben észrevenni. Ráadásul a gép üzeme során keletkező igénybevételeket az SHM nagyon pontosan rögzíti, így a vele felszerelt gép következő generációjának tervezésekor jól felhasználható adatokat nyújt a tervezőnek.
A Fraunhofer Institut, a technológia megjelenését elsősorban a repülőgépiparban várja, ahol a biztonság és a súlycsökkentés játssza a főszerepet, de valószínűsíti, hogy tengeri szélfaromokon is viszontláthatjuk majd az SHM technológiát, mivel a parttól távol lévő gépek karbantarása hagyományos módszerekkel igen költséges.
Mérnökbázis
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.