A svéd Volvo autógyár, amely a biztonsági tervezésről híres (1959-ben például ő mérnökeik vezették be elsőként a hárompontos biztonsági övet is), most a gázolásos balesetekkel foglalkozik. A V40-es modelljüket már a gyalogosok védelme érdekében kifejlesztett külső légzsákkal szerelték fel.

A Volvo új fejlesztésű gyalogos-érzékelő rendszere megelőzheti a gázolásos balesetek egy részét és enyhítheti az ütközésből származő sérüléseket – az autón kívül.

Míg az elmúlt években csökkent a frontális ütközések száma, addig egyre több gyalogos és biciklis baleset van, abszolút létjogosultságot adva az új fejlesztésnek a mérnökök szerint.

Válaszul az Európai Unió gyalogos-biztonsági törvényeire az elmúlt években nemcsak a Volvo foglalkozott a külső biztonsággal: a Jaguar ún. Pedestrian Contact Sensing Systemmel kezdte gyártani a nemzetközi modelljeit, amely észleli a közeledő gyalogost és a motorháztetőt megemeli, hogy tompítsa a becsapódást, valamint megelőzze, hogy a motorba ütközzön a balesetet szenvedő feje, a motorháztetőn keresztül. 2012 novemberében a Nemzetközi Kerékpáros Biztonsági Kongresszuson a TNO, egy dán cég olyan légzsák prototípust mutatott be, amelyet a biciklisek védelmére terveztek.

Volvo V40 R-Design - Front Angle, 2013, 1024x768, 1 of 15

Az előbbi típust kombinálta a Volvo egy automatikus Gyalogos Érzékelő Rendszerrel, amely fékezni kezd, amennyiben az autóvezető nem reagál elég gyorsan, mielőtt egy gyalogos az autó elé lép. Az autó védőrácsába szerelt radar felméri a kocsi előtti tárgy távolságát, amíg egy kamera a visszapillantótükörben azt azonosítja, mi ez a tárgy. A rendszer hanggal figyelmezteti a vezetőt a veszélyre és ha a gyalogos feltételezhetően lelép a járdáról az autó elé, fénnyel is jelzi azt. Ha a sofőr nem reagál erre és a rendszer közeledő karambolt érzékel, akkor automatikusan lefékezi az autót. Ezzel más járművekkel való ütközést is megelőzhet.


Az érzékelő rendszert városi területekre tervezték, és max. 33 km/h sebességig képes az autót megállítani, ill. nagyobb sebesség esetén le tudja lassítani azt. Ha a karambolt nem lehet elkerülni, akkor veti be a gyalogos-légzsákot az autón kívül, amely 12 és 50 km/h sebesség között aktív: ilyen sebességek esetén történik a legtöbb gyalogosgázolás.

Mielőtt a légzsák működésbe lép, hét szenzor érzékeli, hogy a gyalogos lába a lökhárítóba fog-e ütközni, majd egy légzsák 10 centiméterrel emeli meg a motorháztetőt és kevesebb, mint egy másodperc alatt befedi a szélvédő egy részét. Az így nyert extra tér a motorháztető és a motor között nagyobb mértékű horpadását tesz lehetővé.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokbazis.blog.hu/api/trackback/id/tr486198269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása